tirsdag 20. september 2011

En innholdsrik dag

I går natt våknet jeg av at det regnet. Jepp, JEG våknet, som stort sett ikke ikke skjer. Jeg våkner nesten ikke av noe som helst. Det var ikke noe vanlig regn, det bøttet ned. Tror aldri jeg har sett så mye regn på en gang før, ikke en gang i Bergen. I tillegg tordnet og lynet det samtidig, jeg tror det varte i omtrent 3 timer. Skulle tro det var monsunregnet som kom.

Jeg sto opp ivrig etter å få møte min egen italienske lærer. Først måtte jeg gå 10 min til togstasjonen, ta toget i 20 min, gå av toget og gå 5 min til metrostasjonen (undergrunnsbanen). I uvissthet om at metroen var stengt, grunnet alt regnet, gikk jeg bort til stasjonen. Da jeg kom dit skjønte jeg ingen ting. Inngangen var sperret med en gitterdør og på et skilt blinket det noe italiensk. Hadde ikke peiling på hva som sto der. Fikk spurt en ung dame om hun snakket engelsk, og med min engelsk-italiensk og hennes italiensk-engelsk kunne jeg forstå at metroen var strngt på grunn av alt regnet. Hun sa jeg måtte gå til neste stasjon for å ta metroen derfra. Stress. Jeg som trodde jeg skulle klare å komme meg ned til sentrum uten problemer...Fikk snakket med Chiara, damen jeg skulle møte, så hun kom og hentet meg. Mye lettere.

Nede i sentrum traff jeg Francesca, min italiensklærer. Timene starter i morgen, varer 2 timer per dag i 3 uker. Gleder meg! Vi satt oss ned på en kafe og drakk kaffe. Mmmmh, italiensk kaffe er godt! Vandret så rundt i Roma, fikk blant annet se Fontana di Trevi. Måtte så klart kaste en mynt over skuldra og ønske meg noe.



Fontana di Trevi


Piazza Venezia



Dagens lunsj: Pasta + pesto + pomodoro


Fikk fiksa to avtaler i dag. I morgen skal jeg drikke kaffe med Isabella, ei jeg traff på kinoen i går. Hun er venn av Micols søskenbarn. Virket som en trivelig ung dame, og hun ville gi bort mobilnummeret sitt med en gang jeg møtte henne! Torsdag skal jeg møte Beate som er norsk. Hun er datteren til mammas sjef, så hun bor og jobber her i Roma. Jeg kjenner henne ikke, men det skal gå bra.
Ciao!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar