søndag 18. september 2011

På plass i Roma

Puh! Sov på flyet og våknet rett før vi landet. Landet kl.11.47 i Roma i går. Hadde fått beskjed om å sette meg på et tog å gå av på stasjonen Villa Bonelli. Der sto Micol og ventet på meg med sin lille røde Nissan Micra. To kofferter + Micol og meg fylte opp bilden ganske bra. Da vi kom fram der jeg skulle bo måtte vi kjøre to runder med heisen, den var så liten at det så vidt var plass til en person og en koffert. Dette var ingen ny heis, en slik gammel en man ser i filmer hvor man først lukker døren på utsiden deretter to dører på innsiden før man trykker på knappen. Jeg fikk mitt eget rom, ganske stort egentli. Her var det noen hyller på veggene, en seng, en pult med stol, en stol som kan gjøres om til seng, et klesskap og en hyllereol. Vi har faktisk ingen stue... I mens jeg pakket ut mine pakkenelliker lagde Micol litt pasta med pesto til meg.

Etter litt avslapping på rommet tok Micol meg med ut for å handle. Vi dro til en helt vanlig matbutikk, men det skulle vise seg at handling av mat i et fremmed land ikke skulle bli så lett. Jeg gikk rundt og rundt i butikken for å prøve å se om det var noe jeg trengte. Egentlig trengte jeg jo alt som var. Handling av ost er ikke bare bare. Spesiellt ikke når du er i Italia. "Samma det vel. Gulost er gulost!" Nei, det er det ikke, og i alle fall ikke her nede. De hadde jo en hel kjøledisk med ost! Jeg som bare skulle ha gulost...Bestemte meg etter hvert for en ost som var ferdig skivet. Det tror jeg var lurt, har ikke sett en eneste ostehøvel her...

Da vi var ferdige med mathandliga tok Micol med meg til en annen butikk. Her skulle det handles toalettartikler! En hel butikk med kun godsaker! Letter over å se noen kjente merker rasket jeg med meg shampo, balsam, tannkrem og dusjsåpe. Måtte også ha neglelakkfjerner, skal ikke klage, den kosta 4kr!!

Dagen var enda ikke over, og da vi kom hjem lurte Micol på om jeg ville være med ut å ta en øl. Sa ikke nei takk til det. Sammen med ei venninne av Micol dro vi ned til Trastevere, festplassen i Roma. Her var det mye folk, og klokka var bare 23. Etter endeløs leting etter en plass å sitte fant vi et ledig bord utenfor en pub. Vi kjøpte oss en øl hver og etterhvert kom en komis av Micol og Alessandra. Fikk også smake på den verdensberømte italienske iskremen. Den var god den! Etterpå gikk vi bare rundt og snakket før vi kjøret hjem igjen. Ja, du hørte rett. Folk i Italia drikker tydligvis øl og kjører etterpå.

Ciao!



Mitt første syn av Italia

Rommet mitt fra døra

Rommet mitt fra vinduet. Legg merke til kartet av Roma opp i høyre hjørne MED forstørrelsesglass!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar